Ehe New Hork Times€he New Pork Eimes  nttps:/nytims/29y0DSG

ARCHIVES 1989

TURMOIL IN CHINA; Moderates Appear on Beijing TV, Easing Fears of
Wholesale Purge

By NICHOLAS D. KRISTOF and SPECIAL TO THE NEW YORK TIMES JUNE 14, 1989

About the Archive
This is a digitized version of an article from The Times’s print archive, before the start of online

publication in 1996. To preserve these articles as they originally appeared, The Times does not alter,
edit or update them.

Occasionally the digitization process introduces transcription errors or other problems. Please send
reports of such problems to archive_feedback@nytimes.com.

Several high-level Chinese officials resurfaced in public tonight on the national
television news program, amid signs that the purge in the nation's Communist
Party leadership might not be so sweeping as had been feared.

Official news organizations also devoted significantly less energy today than in
the previous few days to attacks on the dissident Fang Lizhi and on the United
States Embassy, which is giving him refuge.

But the authorities seemed as determined as ever to sustain the mass arrests of
those involved in the recent democracy movement, for the national television news
program tonight broadcast a wanted list of 21 student leaders who are apparently
in hiding. Out of Sight for 2 Weeks

The officials who appeared on television had not been shown or mentioned in
the national news media in more than two weeks, and they had not been aligned
with the hard-line elements believed to have been responsible for the military
crackdown on June 4.

The appearance of these officials suggested that they would probably not be
purged. In addition, their comments were not polemical, suggesting that they did
not feel that to retain their jobs they had to echo the hard-liners who describe


https://www.nytimes.com/
https://nyti.ms/29yoDSG
http://timesmachine.nytimes.com/browser
mailto:archive_feedback@nytimes.com

participants in the democracy movement as "thugs" bent on "counterrevolutionary
rebellion."

Some of these officials had been associated with the Communist Party leader, Zhao
Ziyang, and with his more conciliatory approach to the pro-democracy movement.

Aside from Mr. Zhao, only two members on the Politburo have still not reappeared
in the national news media. What Party Documents Say

The Politburo has 16 full members and one alternate, and so if public
appearances are an indication of job security, the shake-up in the party leadership
would leave the great majority of careers intact in the top tier.

Internal party documents now circulating among senior officials criticize Mr.
Zhao but do not accuse him of being a counterrevolutionary, a Western diplomat
said today. The relatively mild accusations against Mr. Zhao suggest that he will be
dismissed from his position but that he will not face criminal charges and that he
will be able at least to retain his party membership.

While rumors are everywhere, almost nothing is known authoritatively about
the power struggles now under way in the Chinese leadership. Nevertheless,
diplomats said the reappearance of so many officials suggested that hard-liners
were having difficulty winning support within the party and had agreed to a
relatively modest purge of the leadership as a compromise.

"The campaign against bourgeois liberalism itself can't be softened," an Asian
diplomat said. "But milder criticism of the leaders is a compromise the hard-liners
need to make with the pro-reform people within the party. It's a necessity if they
want to convene the Central Committee." Search for Show of Unanimity

The Central Committee, many of whose members were selected by Mr. Zhao,
must ratify the dismissal of Mr. Zhao for it to become formal. The difficulty is
probably not so much persuading a majority of the 175 committee members to go
along with Deng Xiaoping, China's senior leader, in dismissing the party leader as
it is achieving something close to unanimity. The leadership would presumably like
unanimity to show that it is united again after a period of turmoil.

Mr. Zhao was last seen on May 19, talking with student leaders on Tiananmen
Square, and there has been almost no official mention of him since then. He is
believed to have been stripped of his powers and he may be under house arrest, but
it is not clear whether he retains his title.

The documents that criticize Mr. Zhao and are now circulating among high
officials make three specific complaints. First, they assert that he helped organize



the student mourning of the former party leader Hu Yaobang, whose death on
April 15 was the catalyst for the movement. Second, they say that his words and
actions encouraged the student movement. Third, they accuse him of violating
party discipline, by making unauthorized statements about the party leadership.

The last item is probably a reference to his disclosure on national television,
during his meeting on May 16 with Mikhail S. Gorbachev, the Soviet President, that
there was a formal policy of consulting Mr. Deng on all important matters.
Comment Prompts Criticism

This comment prompted widespread criticism that the 84-year-old Mr. Deng,
whose only title is chairman of the Central Military Commission, should still have
the ultimate say on major issues.

These three accusations against Mr. Zhao are serious ones, but they would
perhaps allow him to remain in the party and conceivably on the Central
Committee. They would also not rule out the possibility that the 69-year-old Mr.
Zhao might return to power at some point if the leadership changes.

The parade of officials on television tonight - local and national television
news programs have been extended from 45 minutes to two hours so as to
incorporate all the new propaganda -was another indication that some members of
Mr. Zhao's faction may survive the purges.

Among the officials who appeared today on television were the Politburo
members Wu Xueqian and Song Ping and an alternate member, Ding Guangen.
Other Zhao Supporters

The two Politburo members who, in addition to Mr. Zhao, have not resurfaced
in recent weeks are both associated with the party leader. One is Hu Qili, who is
regarded as likely to be dismissed along with Mr. Zhao, and the other is Yang
Rudai, the Sichuan Province party leader, whose prospects are unknown.

If all three - Mr. Zhao, Mr. Hu and Mr. Yang - are dismissed from the
Politburo, it would be a major realignment but not so startling as some had feared
over the last few weeks. For a time it had appeared that Mr. Zhao's entire faction
might be dismissed.

In addition to the Politburo members, supporters of Mr. Zhao who appeared
on television included Zhu Houze, a leader of the Government-affiliated national
trade union, and Li Changchun, the Governor of Liaoning Province.

And others who previously had been reported to be in trouble - including
Central Committee officials like Wen Jiabao and Yan Mingfu, Defense Minister Qin



Jiwei, and the Politburo member Tian Jiyun - again appeared on television as they
already had once or twice before. Qiao Gets Prominent Play

The man who is generally regarded as the most likely candidate to succeed Mr.
Zhao as party leader is Qiao Shi, a Politburo member in charge of security matters.
Mr. Qiao seemed to get a public relations boost today, when he was seated at the
right of Prime Minister Li Peng and given the job of reading a speech by Mr. Deng
to high-level officials.

In what appeared to be intended as a mildly reassuring signal to the West,
Prime Minister Li told the meeting that China would maintain its open-door policy
and its independent foreign policy. He urged foreign countries not to do anything
"to hurt the feelings of the Chinese people at this time."

The official news media today continued their criticisms of Mr. Fang and his
wife, Li Shuxian, but at a much reduced intensity. People's Daily published two
articles about the couple on page 2, attacking them for fleeing to the United States
Embassy, where they are now in hiding, but the two dissidents were scarcely
mentioned on the television news.

In a sharp contrast to the last few days, news organizations also hardly
criticized the United States and the Voice of America. The news organizations had
attacked Voice of America, accusing it of spreading rumors. #21 Students Are
Shown on TV The 21 students whose mug shots and biographical details were
shown on television included the two most prominent leaders of the democracy
movement, Wang Dan and Wuer Kaixi. Others shown on television were Chai Ling,
the leader of the students occupying Tiananmen Square, and her husband, Feng
Congde, and a 28-year-old graduate student, Liu Gang, who is said to have assisted
the students from behind the scenes.

The television showed lengthy film clips of Mr. Wuer, apparently so that
viewers could identify him and turn him in. The clips also showed the extent of
Government surveillance of the student leaders; it seemed that three different
video cameras were used to record one visit by Mr. Wuer on May 29 to a restaurant
in a Beijing hotel. One camera was trained on him from above while he ate, another
showed him leaving the restaurant, and a third caught him as he left the building.

Unconfirmed reports reaching Beijing today hinted at two previously unknown
conflicts within the military over the recent crackdown in the capital. Last week
there were repeated reports of skirmishes among different armies, but the
incidents remain murky. The army is one of the institutions that has been most



difficult for foreigners to learn about, and army officers, like other Chinese, have
recently been wary of contacts with foreigners. Rumors From Inner Mongolia

One incident, recounted to a Western diplomat by a Chinese with high military
connections, was said to involve an army unit in Inner Mongolia that rebelled last
week after the attack on civilians in central Beijing.

It is not certain which unit was involved, but it is noteworthy that the 27th
Army, which was responsible for most of the killings, has been based in Hebei
Province but most of its soldiers have been in Inner Mongolia.

The report said about 30 officers had been shot after the incident, and
President Yang Shangkun secretly flew to the capital of Inner Mongolia to inspect
the situation. Other diplomats said they had not heard of the report and could not
verify it.

There also were reports that the radio in the northeastern city of Changchun
had reported that "a certain military unit" had pledged to obey orders and "to learn
from troops supporting the crackdown." The soldiers also agreed in writing "to
fulfill the tasks imposed on them by the party and the people at all times."

Such unusual pledges seemed to indicate that some soldiers had perhaps
objected to the crackdown, but diplomats said they knew nothing further about any

discontent among units there.

A version of this article appears in print on June 14, 1989, on Page A00001 of the National edition with the
headline: TURMOIL IN CHINA; Moderates Appear on Beijing TV, Easing Fears of Wholesale Purge.

© 2019 The New York Times Company


https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115014792127-Copyright-notice

